Checklist 1

Pejam celik tak sangka hampir 5bulan dah.
So semalam tetiba Incik Suami bersuara..

Incik Suami : Nak masuk 5bulan dah ni sayang.Dah tulis ke apa nak beli semua??
Aku : Tak pun.Mak kata tunggu 7-8bulan.Kenapa??
Incik Suami : Takpelah sayang tulis dulu nanti dah 7-8bulan baru start beli.Sekarang boleh tengok-tengok harga semua dulu.
Aku : Baiklah....

So aku pun sekarang tengah bergiat-giat aktif mencari senarai-senarai yang mana ada yang boleh aku jadikan rujukkan aku sendiri.Banyak jugak info yang ada sampai tak tahu mana 1 nak follow.Yang ni aku follow dalam buku PA&MA keluaran Mei 2011 and ada yang aku tambah sikit-sikit.Jom check........

A) Keperluan Bayi
Pakaian :
Baju lengan panjang dan pendek
Seluar panjang dan pendek
Sarung tangan dan sarung kaki
Kain lampin @ Lampin pakai buang
Selimut
Barut bayi
Tuala mandi
Sapu tangan
Topi
Tikar getah bayi
Bakul pakaian bayi @ Beg

Mandian :
Sabun bayi
Bedak bayi
Losyen bayi
Shampoo bayi
Besen mandian bayi
Putik kapas
Tisu basah
Minyak Yue Yee

Penyusuan :
Botol susu
Puting bayi
Berus botol susu
Pencuci botol susu
Bekas simpan air panas

Tidur :
Set bantal
Tilam
Katil bayi
Buaian bayi


B) Keperluan Ibu
Pakaian :
Baju besar + Kain batik
Pad bersalin
Stokin
Bengkung

Kesihatan :
Mandian herba untuk ibu
Jamu
Minyak angin
Pil kesihatan
Batu tungku

Penyusuan Badan :
Pam perah susu


Hmmm setakat ni aku rasa ni je kot yang penting.If ada lagi nanti aku akan add.Harap semuanya dipermudahkan.Lagi satu tak semestinya semua yang aku tulis ni aku akan beli semuanya.Mungkin aku beli yang betol-betol penting je dulu.Ada jugak barang yang memang tak patut kita beli sebab nanti tak gunakan dan yang paling penting kenelah ikut budget kita.Tak kiralah anak sulung ke anak bongsu ke janganlah berbelanja berlebihan dengan apa yang sepatutnya.Mudah-mudahan la ye...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...