Cara Tidur + Pemilihan Jenis Bantal Ketika Hamil


Bila tengok video kat atas ni kan terus rasa macam nak cari je bantal macam tu.
Macam best + syok je :D
Tapi tak tahu nak cari kat mana.
Actually aku research pasal tidur masa pregnant.
Since aku sekarang memang rasa tak selesa + rasa susah nak tido.
Bergolek sane tak boleh sini tak boleh,terlentang sakit meniarap lagilah perit.
Tau-tau je sedar dah pagi..... :(

Melalui yang aku research....
Rasa tak selesa ni biasanya akan mula dari minggu ke -16 kehamilan lagi.Mesti korang akan rasa macam sakit belakang, perut sakit dan tak boleh tidur.Sebaiknya ibu hamil tidur dengan posisi mengiring ke kiri kerana posisi ini membuatkan bayi anda mendapat pengaliran darah & makanan yang lebih.Ia disebabkan adanya vena cava (inferior vena cava) di bahagian belakang sebelah kanan tulang belakang yang mengembalikan darah dari tubuh bahagian bawah hingga ke jantung.Untuk lebih jelas lagi, kalau kita tidur dgn posisi mengiring ke kiri ianya akan membantu pengaliran darah,oksigen & nutrisi kepada plasenta.

Peringatan : doktor & pakar mengesyorkan bahawa selepas minggu ke -16 kehamilan, ibu mengandung tidak digalakkan tidur dalam posisi terlentang kerana posisi ini menyebabkan anda meletakkan seluruh berat rahim ke bahagian belakang,usus dan inferior vena cava. tidur dengan posisi terlentang juga boleh menyebabkan sakit pinggang,buasir,gangguan pencernaan dan mengganggu pernafasan & peredaran darah.
p/s : Patutlah kadang-kadang aku rasa macam sesak nafas kalau baring terlentang.Hmmmmm :(

1 comment:

  1. Salam .

    Kami Mommies Comfies menjual maternity pillow yang diisi MICROBEADS. Sila kunjungi laman web kami untuk keterangan lanjut.

    http://mommiescomfies.blogspot.com
    Terima kasih.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...